Ανασυγκρότηση 1946-1959
Στο τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου η Bosch είχε χάσει για δεύτερη φορά τις διεθνείς έδρες της. Μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεων παραγωγής της έγινε συντρίμμια. Οι δύο επόμενες δεκαετίες ήταν αφιερωμένες στην ανασυγκρότηση αλλά και στην αξιοποίηση νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Με καρότσια μεταφοράς και φτυάρια — ανασυγκρότηση της Bosch
Μέχρι το 1945 είχε καταστραφεί περισσότερο από το 50 τοις εκατό των εγκαταστάσεων των εργοστασίων της Bosch στη Γερμανία από βόμβες των συμμάχων. Ο κύριος ρόλος της Bosch ως προμηθευτή στρατιωτικών οχημάτων κατά τη διάρκεια του πολέμου την έκανε στρατηγικό στόχο. Τώρα η εταιρεία έπρεπε να αποκαταστήσει, να κατασκευάσει και να δημιουργήσει εργασία για τους συνεργάτες.
Mπουζί και μαγειρικά σκεύη— επιβιώνοντας από τη μεταπολεμική περίοδο
Η Bosch προκειμένου να μπορέσει να επαναπροσλάβει τους συνεργάτες και να πληρώνει τους μισθούς της άρχισε να κατασκευάζει ξανά στα συντρίμμια του εργοστασίου μαγειρικά σκεύη από μεταλλικά κράνη, καρότσια μεταφοράς και ομπρέλες. Οι συνεργάτες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις συσκευές για τους ίδιους ή να τις ανταλλάξουν για τα προς το ζην. Τα πρώτα πιο πολύπλοκα προϊόντα ήταν τα μπουζί — για τα στρατιωτικά οχήματα των συμμάχων.
Εκτελεστής της διαθήκης του Robert Bosch και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου
Ο Robert Bosch πέθανε το 1942. Οι εκτελεστές της διαθήκης του ανασχημάτισαν την εταιρεία σύμφωνα με τις επιθυμίες του και τη διαθήκη του πριν από το 1945. Σκοπός ήταν η δημιουργία κέρδους αλλά και η διοχέτευση μέρους του πλεονάσματος σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Ο Hans Walz διοίκησε την εταιρεία ως διάδοχος του ιδρυτή της μέχρι το 1963.
Αντιμονοπωλιακές διαδικασίες — φόβος να χαθούν όλα
Οι βλέψεις των εθνοσοσιαλιστών ως προς την παγκόσμια δύναμη μπορούσαν να επιτευχθούν μόνο με την αρωγή των οικονομικά ισχυρών εταιρειών. Για αυτόν τον λόγο οι σύμμαχοι επεδίωξαν να διασπάσουν τους μεγάλους γερμανικούς εταιρικούς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Bosch. Ωστόσο η εταιρεία είχε μεγαλώσει οργανικά, το οποίο σήμαινε ότι τα μεμονωμένα της τμήματα δεν μπορούσαν να επιβιώσουν μόνα τους. Στο τέλος η εταιρεία Bosch παρέμεινε σχεδόν ανέπαφη, παρόλο που χρειάστηκε να γνωστοποιήσει όλες τις πατέντες της για χρήση από όλους τους ανταγωνιστές.
"Κατασκευάζονται σε όλο τον κόσμο" — νέοι δρόμοι προς μια διεθνή εταιρεία
Πριν τον πόλεμο πάνω από το 50 τοις εκατό των πωλήσεων της Bosch προέρχονταν από τη διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα. Αλλά μετά το 1945 ήταν σχεδόν μηδέν και τα διεθνή περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας είχαν απαλλοτριωθεί. Χάρη στις καλές μακροχρόνιες σχέσεις με τους εταίρους και λόγω των ταχέως αναπτυσσόμενων αγορών σε χώρες όπως η Βραζιλία και η Ινδία η δημιουργία ενός παγκοσμίου δικτύου ήταν άμεση. Παρόλα αυτά οι διεθνείς πωλήσεις μόλις το 1960 ξεπέρασαν και πάλι το 20 τοις εκατό των πωλήσεων της Bosch.
Κομψότητα και τελειότητα — τεχνολογία καταναλωτή
Στις αρχές τις δεκαετίας του 1950 η Bosch έφερε στην αγορά προϊόντα τα οποία αντιπροσώπευαν το γερμανικό και ευρωπαϊκό οικονομικό θαύμα και ικανοποιούσαν τις απαιτήσεις των καταναλωτών καθώς οι δύσκολες εποχές πλησίαζαν προς το τέλος τους. Σε αυτά περιλαμβάνονταν οι οικιακές συσκευές και τα δράπανα χειρός για όσους αρέσκονταν στα μαστορέματα. Τα βασικά προϊόντα όπως τα ραδιόφωνα αυτοκινήτων σημείωναν εκατομμύρια πωλήσεις.
Οικιακή συσκευή Bosch
"Νέα εποχή" ξημερώνει για την κουζίνα
Ο επεξεργαστής τροφίμων της Bosch σηματοδότησε μια νέα εποχή και χαρακτηρίστηκε ως «ο βοηθός» της νοικοκυράς στην κουζίνα.
Το προϊόν ήταν άκρως ελκυστικό ειδικά στις πολυμελείς οικογένειες, καθώς διευκόλυνε την επεξεργασία μεγάλων όγκων φαγητού: γρήγορη προετοιμασία φρούτων και λαχανικών και άμεση συντήρηση για μεταγενέστερη χρήση
Ο επεξεργαστής τροφίμων της Bosch ήταν μια πολυλειτουργική συσκευή που μπορούσε να κόψει, να ζυμώσει , να τρίψει, να στίψει ακόμη και να πολτοποιήσει.
Φωτογραφία: Σενάριο πωλήσεων για τον επεξεργαστή τροφίμων στο κατάστημα πώλησης στη Στουγκάρδη (1962)
Επαναφορά παλαιών καινοτομιών — σύστημα ψεκασμού βενζίνης σε αυτοκίνητα
Η τεχνολογία των προϊόντων Bosch χρονολογείται την προπολεμική περίοδο. Η Εταιρεία προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική έπρεπε να καινοτομήσει. Το σύστημα ψεκασμού βενζίνης που δημιούργησε αρχικά η Bosch για κινητήρες αεροσκαφών εμφανίστηκε ως καινοτομία στα αυτοκίνητα στις αρχές της δεκαετίας του 1950.
Το Bosch Combi
Το ηλεκτρικό εργαλείο για το σπίτι
Η μόδα του μαστορέματος έγινε επικερδής επιχείρηση για την Bosch. Το ηλεκτρικό εργαλείο "Bosch Combi" που παρουσιάστηκε το 1952 μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους ανάλογα με το επιλεγμένο προσάρτημα: ως τρυπάνι, ως κατσαβίδι, ως μηχανή λείανσης ή κοπτική μηχανή. Το προϊόν αυτό δημιούργησε μια εντελώς νέα αγορά στην Ευρώπη για κάτι που μέχρι πρότινος θεωρείτο ανδρική υπόθεση — "τα μαστορέματα" τα οποία γίνονταν κυρίως σε αποθήκες και γκαράζ.
Η συσκευασία του σετ, με τα στάνταρ προσαρτήματα περιελάμβανε μία θήκη ή μια ξύλινη κασετίνα για ανάρτηση στον τοίχο. Η Bosch δημιούργησε και μια δεύτερη βασική σειρά ηλεκτρικών εργαλείων προκειμένου να συμπληρώσει την επαγγελματική προϊοντική της γκάμα για τα εργοτάξια
Φωτογραφία: Ένα “Bosch Combi” για όσους αρέσκονται στα μαστορέματα — με την πρακτική θήκη μεταφοράς του (1952)
Ηλεκτρολογικά συστήματα — ένας επιχειρηματικός κλάδος με ιδιαιτερότητες
Η Bosch ξεκίνησε να αναπτύσσει ηλεκτρονικά εξαρτήματα στα μέσα της δεκαετίας του 1950. Το πρώτο από αυτά ήταν το "variode" το οποίο η Bosch ξεκίνησε να παράγει το 1958. Ακολούθησαν τα τρανζίστορ και από το 1970 τα ολοκληρωμένα κυκλώματα. Τα παραπάνω είχαν πολλούς επικριτές, ωστόσο σχεδιάστηκαν με ενθουσιασμό από τους δημιουργούς τους, αποτελώντας σήμερα τον κύριο επιχειρηματικό τομέα της Bosch.